You make me smile ♥

Jag tänkte berätta lite om Smulan eftersom jag inte har gjort det så mycket. För det första så har hon okänd härstamning. Jag vet inte precis vad som hände och så, men jag kan berätta det jag vet....
När hon var bebis så stog hon hos en Gubbe som hade hur mycket hästar som helst. Han hade noll koll på allt, så dom fick ta hästarna ifrån han. Och eftersom han inte visste när hon var född så fick dom ju kolla på tänderna och se ungefär hur gammal hon var. Så i papprena som hon har nu står det att hon är född 1990. Men man vet ju inte exakt, så hon kan lixom lika gärna vara född 1988 eller 1992.. 
Efter hand så hamnade hon på en ridskola. Där fick hon ju lära sig ''grunderna'' men ingenting annat, utan det var ju bara lite barn som red runt på henne. Och ja, där har hon stått ett bra tag..
Efter ett tag blev hon till salu för att barnen klarade inte av Smulan, när man sitter på kan hon bara springa ifatt och sparka andra hästar, hon kan vara stark och väldigt envis. Därför kunde dom inte ha kvar henne (tur det, hihi). Och då kanske ni undrar varför Märi köpte henne? - Jo, det var så att hon och hennes kille hade köpt en egen gård och Märi hade en häst som heter Zonic. Men han kunde ju inte vara själv, så då hittade dom Smulan. Men hon var ju bara tänkt som sällskap till Zonic och eftersom hon var rätt billig och super snäll när det gäller allt annat så köpte dom henne. Men efter ett tag satte Märi ut annonser på blocket osv, hon letade efter någon liten och envis tjej som kunde hjälpa till med Smulan eftersom hon inte är någon barn/-nybörjarponny. Det gick ett tag och några hade provridit henne, men det var ingen som kunde rida henne. De flesta som kom var ju lixom barn på kanske 8-9 år med tanke på att hon är rätt liten (b-ponny) och dom klarar inte av Smulan, så det gick ju inte.. Men sen i höstas 2009 var det en tjej som började rida Smulan, hon är 12 år och rider Smulan jättebra. Och nu i vintras började jag ju att rida henne. Jag fastnade direkt för henne. Hon är så himmla charmig, helt underbar när det gäller allt! Dock lite envis när man rider och så, men det går!
Det som är synd är att hon har nog inte så många år kvar att leva. Men hon är så himmla glad och frammåt när man rider och hon tycker jättemycket om att hoppa. Så vi får hoppas på att hon lever ett långt liv! Och ni kommer få följa med under våran utveckling tillsammans. Vi ska börja träna dressyr för en tjej som är jätteduktig, ja Anki som jag nämnt i bloggen några gånger, sen ska vi hoppträna för Märi som äger Smulan och Tommy. Hon har redan visat utveckling när det gäller galoppen, skänkelvikningar osv..
Jag är verkligen helt överlycklig att jag hittade just denna ponny. Hon får mig alltid på bra humör och jag älskar Smulan mest av allt!♥

Tack för mig och nu vet ni en hel del om Smulan!
Puss till er
/maddis


Kommentarer
Postat av: MATHILDA ♥

SVAR Inte så mycket :) Har haft en slappdag och sen träffat min vän en stund men nu är jag hemma!



Ställ gärna en fråga i min nya "bloggsvar", du hittar den i min meny till höger. Kram!

2010-04-08 @ 23:23:10
URL: http://mathildaaz.blogg.se/
Postat av: Cajsa

tack sötnosar! :) ska sova nu. natt natt!

2010-04-09 @ 00:01:02
URL: http://cajsa1.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0